Pomimo tego, że karawaning w Polsce jest coraz popularniejszą formą spędzania wolnego czasu, to wielu właścicieli przyczep kempingowych zapomina o obowiązujących przepisach dotyczących wyposażenia przyczepy w konkretne światła i oznaczenia. O czym należy pamiętać i z jakimi konsekwencjami możemy mieć do czynienia po naruszeniu tego typu wymogów?
Już w pierwszej kolejności należy wyraźnie podkreślić, że światła do przyczepy są wyraźnie unormowane w polskich przepisach. Uregulowania w tym zakresie dotyczą nie tylko ilości konkretnych punktów świetlnych, ale również ich dokładnego rozmieszczenia. Wbrew jednak pozorom nie możliwe jest tutaj jednoznaczne wskazanie, w jakie światła przyczepa kempingowa powinna być wyposażona, gdyż wiele zależne jest tutaj nie tylko od daty pierwszej rejestracji danej przyczepy, ale również jej dopuszczalnej masy całkowitej, długości mierzonej z dyszlem czy nawet szerokości i wysokości.
Podstawowe światła w przyczepie
Można jednak przyjąć, że każda przyczepa poruszająca się po polskich drogach i zarejestrowana w naszym kraju powinna spełniać minimalne wymogi oświetlenia i być wyposażona w światła odblaskowe przednie i tylne, światła pozycyjne tylne, światła hamowania oraz kierunkowskazy. Jest to typowe minimum, które pozwoli na bezpieczne poruszanie się po drogach i informowanie innych uczestników ruchu drogowego o naszych zamiarach i manewrach.
Światła do przyczep należy regularnie sprawdzać
Tak jak w przypadku samochodów osobowych, tak i w przypadku przyczep kempingowych należy regularnie sprawdzać stan oświetlenia. Statystyki wypadków pokazują, że wielu zdarzeń drogowych można byłoby uniknąć, gdyby tylko właściciele pojazdów poruszających się po naszych drogach dbali o stan oświetlenia. Sprawdzenie przed każdą dłuższą podróżą działania poszczególnych lamp nie zajmuje wiele czasu, zaś ewentualna wymiana spalonej żarówki w oświetleniu przyczepy nie powinna nam zająć więcej niż kilka minut.
Jakie konsekwencje, gdy oświetlenie jest niepoprawne?
Niezależnie od tego czy mówimy tutaj o złym rozmieszczeniu lamp, zbyt małej ilości punktów świetlnych czy po prostu spalonej żarówce, możemy mieć problemy nie tylko z uzyskaniem pozytywnego wyniku przeglądu na okresowym badaniu stanu technicznego przyczepy, ale również problemy na drodze skutkujące otrzymaniem mandatu karnego i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przyczepy. Czy warto zatem ryzykować utrudnieniami podczas urlopowej podróży? Światła do przyczepy powinny być przez nas sprawdzane przed każdą podróżą.
Światła do przyczep kupisz na Unitrailer.pl